pátek 8. října 2010

Milky way

A to som začal s tým Distriktom X tak veľkohubo a s presvedčením, že budem často písať. A ono nič! Druhá vec je to, že tých ciest s X, ktoré som tento rok vyliezol a o ktorých by som chcel a mal písať, bohužiaľ toľko nie je.





Opäť začnem od konca. Teda od poslednej cesty X, čo sa mi v Labáku podarila. Je ňou Milky Way na Východní roh na Ľavom brehu. Cesta je z dielne dua cestovrtov Tomajda & Benešák (DZC) a vznikla v roku 2003. Táto cesta ma zaujala hlavne tým, že ju, podľa toho čo som zistil, na kusovku dal iba spoluautor Ondra Beneš a majster Hudy.
Nastupuje sa cestou Eldorádo k 1.Q, čo je klasická, stará cesta od bratov W. To je asi skoro všetko, čo je potreba k tomu povedať. Kruh je zatlčený z čistej pozície, takže človek ho nemôže čakať v mieste, kde by ho vyslovene potreboval. Doliezť ku kruhu nie je problém, len to chce liezť v kľude a zbytočne nepadať – terén tak VI „ujaja“. Brať si moc slučiek je zbytočné, moc sa ich založiť nedá, a keď by to aj išlo, tak už je lepšie urobiť tie dva kroky a cvaknúť si kruh. Minimálne na ostrý pokus je dobré, aby lano viedlo čo najpriamejšie a založená slučka by bola mimo hlavný smer cesty. Preto som volil radšej trošku rizika a „ľahké“ lano. Popravde som si však pre istotu oviazal malú brezu v položenom nástupe – čo keby som spadol už niekde dole, nerád by som skončil až na zemi.. a naviac bolo to v smere cesty.
Pri kruhu je koniec klasickej časti cesty, ďalej je to už čistá športová cesta s borhákmi na miestach, kde sú presne potreba. Prvá časť cesty vedie kolmou stenou cez 5 hákov. Jediný crux je pri 2.Bh. Neviem ako to liezli ľudia predo mnou, ale ja som práve pri ňom ukončil svoj OS pokus, pretože sa mi nejako stratili chyty. Najprv som skúsil obliezt hák zprava, cez vzdialenú ostrú lištu. Nakoniec som si to ale vymyslel mierne zľava cez spoďák nášlapom do malých líšt a ďalej priamo ku 3.Bh (musím podotknúť, že som nepoužil žiadny chyt z cesty „Velký třesk“) Ďalej cesta vedie stenou bez výrazných problémov, ale zaujímavými krokmi. Stretne tam ďalšie 2 Bh až sa dolezie ku 3.kruhu Eldoráda pod vrcholovou hlavou. Tam je v podstate no-hand – ideálne miesto pre namlátenie kruhu z voľnej pozície v klasickej dobe.
Vrcholová hlava Východního rohu je fakt „dobrá“. Práve v nej je klúčové miesto ciest zo severu – Velký třesk, Milky Way a Eldorádo. Hlava ma asi 7m a z tejto strany je mierne previslá. Po veľkých chytoch v hrubozrnnej skale sa dolezie ku 6. Bh (8.istenie) asi v polovici „hlavy“. Tam kroky výrazne pritvrdia. 9-ty hák sa lepšie cvaká z dobrého chytu z nadlezenia. Je to asi 2m pod zlaňákom, keď sa pieskovec zmení na jemný a práve tam a až tam sa nachádza kľúčové miesto cesty. Bolo to dosť deprimujúce hrabať sa skoro 50m nad zem a skoro na dosah zlaňáku sa niekoľko krát odporúčať pri pokuse o „ kusovku“ k zemi. Myslím však, že práve pre túto nekonečnosť chlapci nazvali cestu „Mliečna dráha“ (MW) a kľúčové miesto 3kroky pod zlaňákom spôsobilo klasifikáciu Xc.
Hneď vedľa MilkyWay vedie cesta „Velký Třesk“ Xa. Charakterom je dosť podobná MW - tzn. že „kľúč je v hlave“. Rozdiel je v tom, že skoro celá spodná časť, ktorá má viac než 50m, vedie po hrane a je, podľa toho, čo si pamätám, určite ľahšia. Kedysi „dávno“ sa mi podarilo vyliezť túto cestu na OS. Ale až teraz, po vylezení MW, som úplne pochopil, čo Pítrs myslel, keď mi kedysi povedal, že na OS to mám len za 9c, pretože sa k tomu už nemusím vracať. A že tie návraty sú naozaj ťažké, musím teraz, po skúsenosti s MW, naozaj uznať!
Takže pokiaľ chcete na Východný roh vyliezť niektorú z ciest za X, tak určite doporučujem – zobrať si tenšie lano (9,5mm a menej), niektoré expresky je dobré si na ostrý pokus predĺžiť, ale hlavne to chce dosť sily a hlavne čistú hlavu do vrcholovej hlavy.. a po vylezení sa nezabudnite zapísať do vrcholovej knižky. Na to tam predsa je a každý sa v nej po rokoch rád nájde :) ..no nie?

Andrey
AIX,trénink,training,AIX Climbing Holds, High jump holds, High jump,speed climbing hold, climbing walls, lezecké chyty,lezecké stěny,chyty,stěny,AIX, umělé chyty,umělé stěny,lezení,bouldering,posilovací desky,

0 komentářů:

Okomentovat